14 juli 2011

Ruskprick och Knorrhane!

Matte har många namn på oss. Iland kallar hon oss Ruskprick och Knorrhane. Jag Skrutten är Ruskprick för jag har prickar på nosen och Skorpan är Knorrhane för han har en väldigt lång svans som han lägger upp över ryggen med en liten "knorr" på svanstippen. Det går väl an. Helt OK namn. (Hon är lite Astrid Lindgren insnöad våran matte ifall ni undrar :) )

Ibland kallar hon oss för Nisse. Ja båda får vi heta Nisse, inte samtidigt, eller oftast inte i alla fall. Nisse tar hon till när vi har gjort något knasigt, eller busat till det lite för mycket. Varför Nisse?? Jo mattes mamma hade en morbro som hette Nisse och han gjorde många knasiga saker och när vi gör knasigheter säger hon att vi är som Nisse. Gör vi något gulligt/knasigt får vi heta Nissenosen.

Jag, Skrutten, heter ju egentligen Sydney (döpt efter staden i Australien, för det var OS där när jag flyttade hem till matte). Det var mormor som döpte mig till Skrutten för hon tyckte att jag såg så Skruttig ut. *hmpfh* *skruttig, vem? jag? * Jag är ju en lagom tjock katt i sina bästa år, fast det är klart jag var inte så katig när jag var liten, så hon kanske hade rätt.

Sedan har hon ju en massa andra namn på oss också, Skorpilorpen, Skruttis, Gosungarna, Bäbisarna, Snuttisarna och en massa andra.

Vad är det man säger? Kär Katt har många namn? Ja, naturligtvis, så måste det vara :)

4 kommentarer:

  1. Ja dom där 2-benta är hopplösa med alla namnen dom kallar oss !!!
    Men det är ju som ni jamar att Kär katt har MÅNGA namn :)
    När jag är extra busig så kallar matte mig Kjell-Arne Olsson , fråga mig inte varför ??!!
    Andra namn är Kurra Kurra så , Goseplutten , Busen osv !!!
    Trevlig torsdag !!!

    SvaraRadera
  2. Jag undrar över en sak du skrev "busat till det litet för mycket".
    ??? Kallar hon dina träningspass för bus, eller? Eller när du uppmärksammat grejer på fel plats, och tassfast gjort något åt det? Det där Nissenamnet tycker jag kan strykas. Och..hrm..bäbisarna? Va?!

    SvaraRadera
  3. Kjelle - man kan verkkligen undra hur dom tänker ibland dom där 2-beningarna. var får dom allt i från?

    Gustav - Det är ju naturligtvis så att jag bara gör mitt jobb, det är matte som missuppfattar det. Det är hon som tycker att "jag busar till det". Hon är inte färdig upfostrad än. och det där med bebisarna det passar ju bäst på Skorpan (han är ju trots allt bara 4 år)och jag måste jama att jag tar lite illa upp när hon kallar mig, en 11 åring för bäbisen. Som sagt, hon behöver mer uppfostran. Jag jobbar på det. :)

    SvaraRadera
  4. Vilka go'a smeknamn er matte har på er! Det är klart att BÄBIS inte var det mest lyckade, men såna är de, våra människor. Matte med! Kurr och burr.

    SvaraRadera